Thursday, December 31, 2009

Happy New Year!

Happy New Year! 

Currently I'm OOF. I will return on the 5th of January 2010. Expect delay in my responses. If urgent please contact my manager Menno Windsma on menno.windsma@e-office.com or contact e-office directly (www.e-office.com) > contact

See you in next Year! Be aware of fireworks.

Joachim Farla

Wednesday, December 23, 2009

RT: Verbinden van mensen en kennis

Check out the weblog of my colleague Bas Krikke on the NWOW project definitions for customers.

image Webblog: http://baskrikke.blogspot.com/ (Join him now!)

<DUTCH ONLY>

wat is kennis?
Dit is een goede vraag. Laten we beginnen met het omgekeerde: wat is het volgens mij niet?

  • Gewoon documenten rondmailen en maar hopen dat iemand er wat aan heeft
  • Een bak met presentaties
  • Een profielkaart met je competenties

Volgens mij bestaat kennis uit drie delen met ieder een ander doel: formele documenten, werkdocumenten en ervaringsdocumenten.

Laten we beginnen met werkdocumenten.

werkdocumenten
Werkdocumenten zijn documenten die gemaakt zijn in de context van speurwerk, projecten of klanten. Ze moeten in de context van hun creatie bekeken worden. Vaak worden deze documenten in een samenwerkingsomgeving (team site) opgeslagen, zodat de context van het document nog rijker wordt richting taken, andere documenten en hyperlinks. De selectieve context (project, klant, speurwerk) zorgt ervoor dat de metadata gericht is op het korte termijn gebruik. De algemene vindbaarheid is nog niet optimaal en gericht op “ontdekken”. Mooie voorbeelden zijn het projectplan, lessons learned, een offerte, klantrevisie op die offerte.

Werkdocumenten zijn bijna altijd “onder handen” maar kunnen leiden tot formele documenten.

formele documenten
Formele documenten zijn zorgvuldig opgebouwd (na speurwerk, samenwerking, een project of een klant bijdrage) en zijn ontdaan van specifieke context (algemeen gemaakt). Er heeft dus een transformatie plaatsgevonden van specifiek naar generiek. We zien dat er nu volop ruimte is voor metadata om de structurele vindbaarheid van dit document te verhogen. Mooie voorbeelden zijn een werkmethodiek, een proces beschrijving, een rente tabel.

ervaringsdocumenten
Medewerkers gebruiken de formele kennis en ontdekken de werkdocumenten. Ze doen hiermee nieuwe ervaringen op in het praktische gebruik. Deze ervaringen kunnen zij weer delen in persoonlijke blogs, bijdragen aan wiki pagina’s of deelname aan fora. Al deze vormen zijn op te vatten als ervaringsdocumenten. Persoonlijke ervaringen zijn zeer relevant omdat ze erg dynamisch zijn en sterk relateren aan het praktische gebruik.

Bij e-office verwacht ik dat een blog aggregatie een hogere informatie waarde gaat opleveren dan nieuwsaggregatie. We zullen het terugvinden in de intranet startpagina positie!

het verband
Gebruik maken van kennis start met Zoeken, zoeken naar formele kennis, werkdocumenten en ervaringsdocumenten. Door het vinden van deze documenten wordt de relevantie voor je eigen gebruik bepaald. Let op, het is dus niet de publicist die de relevantie bepaalt, het is de lezer (jij dus)! Persoonlijk denk ik dat je nooit een document zult vinden dat direct antwoord geeft op je vraag (je mag jezelf afvragen waarom je herhalend werk zit te doen…), maar het document helpt je wel om de auteurs van de documenten te achterhalen. En zo is er een verband tussen documenten zoeken, documenten vinden en relateren aan je zoektocht en vervolgens het vinden van collega’s die jou kunnen helpen met je interpretatie of je werk. Iedere collega heeft een profielpagina en is natuurlijk direct te benaderen via chat. Gebruik deze snelle middelen om vast te stellen of iemand jou kan helpen (of doorverwijzen). Verbreed je kleine kring van collega’s met de collega’s die zij weer kennen.

persoonlijk profiel
Een persoonlijk profiel is vaak statisch. Een profielkaart wordt vaak maar 1 keer per jaar bijgewerkt, ambitieus is 2 keer per jaar (functionering en beoordeling). Dergelijke constructies vind ik niet hoopvol, het geeft meer aan wat iemand vorig jaar zou kunnen weten… Daarnaast moeten veel profielkaarten in meetschalen worden ingevuld. Wie zegt nou dat dit de werkelijkheid weergeeft? Er zijn dus uitdagingen met actualiteit en betrouwbaarheid. Twee zware redenen die aangeven dat het hebben van statische profielkaarten niet de eindoplossing zijn.

mensen en kennis
Het persoonlijk profiel wordt ook bepaald door je werkdocumenten, je project deelname, je rol in projecten, de tijd die je besteed hebt aan een onderwerp, je persoonlijke meningen in een blog, je bijdragen aan wiki’s, je bijdragen aan discussies en het netwerk van collega’s die je gebouwd hebt in de loop der tijd. Stuk voor stuk dynamische verslaglegging van jouw werk. En het mooiste is: hiervoor hoef je geen moeite te doen, het bouwt vanzelf op!

ZOEK (MENSEN + DOCUMENTEN) = KENNIS

hoe nu verder?
Noodzakelijke voorwaarde hiervoor is een oprechte houding gericht op DELEN en op INTERACTIE met je collega’s. Traditionele managers zouden moeten sturen op delen en niet op behouden. En hierop zouden alle initiatieven voor kennis op gericht moeten zijn. De tools helpen, maar zonder deze noodzakelijke grondhouding blijven het passieve middelen. De praktijk leert dat al deze technische projecten gewoon mislukken. Jammer, want veel medewerkers gebruiken deze middelen in hun privĂ© situatie al zeer vaak. Zou het dan toch komen door de stelling “je gedraagt je zoals je gestuurd wordt”? Werk aan de winkel voor Het Nieuwe Werken professionals!

Monday, December 21, 2009

new PIC domains

MSN has temporarily suspended provisioning new PIC domains until January 5, 2010 due to the Holiday break (currently-provisioned domains will not be affected)

Thanks to the Microsoft Enterprise Communications Support Team!

Tuesday, December 15, 2009

Microsoft Office Communications Server 2007 R2 Documentation updated to version 1.4

Version:
1.4

Date Published:
12/14/2009

Language:
English

Download Size:
16 KB - 173.1 MB*

The full set of Office Communications Server 2007 R2 documentation is contained in the download file named Communications_Server_2007_R2_Documentation.chm.
IMPORTANT  See Additional Information for important information about circumstances under which a CHM file will not display correctly, and how to resolve the issue.

DOWNLOAD

Thursday, December 10, 2009

Microsoft Certified Technology Specialist – mission accomplished!

Today was the day! On today’s program exam 70-557 Microsoft Forefront Client and Server!

About this Exam

This exam is for IT professionals who work in mid-sized to large computing environments and who are deploying and using Microsoft Forefront technologies. This exam focuses on Forefront Client Security, Forefront Server Security, and Forefront Edge Security.

More information can be found here. The exam I took this morning consist of 47 questions and the minimal score to pass is 700/1000. My score: 978 points ;-). Enjoy doing this exam.

Source: Microsoft Learning

Tuesday, December 8, 2009

UCVUG.nl now also on Microsoft Event Calendar (NLD)

image

Check it out yourself on link.

Check out my new LinkedIn event for next UCVUG.nl session

More information on: http://events.linkedin.com/UCVUG-nl-Q1-meeting-Netherlands/pub/182612 and spread the world. We have some exciting stuff on Wave 14 and the next version of OCS! Some exciting demo’s are showing up. And check out our prizes!

Joachim Farla – Owner and Founder UCVUG.nl

Monday, December 7, 2009

UCVUG.nl (Q1 meeting – Netherlands)

<DUTCH ONLY>

ER ZIJN NOG TICKETS BESCHIKBAAR!

Tijdens deze sessie staat alles in het teken van Unified Communications!

Deel 1: (Spreker: Matthijs Hoekstra - Microsoft Nederland)

In deze eerste sessie van 2010 brengen we je op de hoogte van de nieuwe ontwikkelmogelijkheden van de nieuwe Wave 14 versie van OCS en Office Communicator. Aan de hand van een paar praktische voorbeelden laten we je de applicatie integratie mogelijkheden zien. Ben je geen developer dan is het nog steeds interessant om te weten te komen hoe de verschillende integratie mogelijkheden werken.

Dus volop informatie over de nieuwe versie van OCS!

Deel 2: (Spreker: John de Breij - Mitel Nederland)

Na de nieuwe versie van OCS gepresenteerd door Matthijs Hoekstra gaan we doorpakken met Mitel die zijn Unified Communications propositie gaat laten zien aan de hand van een aantal praktijk voorbeelden.

Het event om bij aanwezig te zijn!

Schrijf je nu in: http://ucvugnlq1.eventbrite.com/

Zie ook: http://unified-communications.blogspot.com/2009/11/voyager-pro-uc-wg200b-present-during.html en win een prachtige headset van Plantronics!

Friday, December 4, 2009

e-office op BNR over Het nieuwe werken!

<DUTCH ONLY>

Samen met Ben Kuiken had Gonny Vink afgelopen week een interview op BNR over het boek. Link

RT Bas Krikke / e-office goes SharePoint 2010

<DUTCH ONLY>

In januari, februari en maart presenteer ik samen met Renee Hulsman van e-office op een ontbijtsessie over SharePoint 2010. Deze keer geen show met features (daar zijn er al heel erg veel van), maar een verhaal vol met context.

Mijn foto

Op basis van een of twee gebruikers-scenario's gaan we door SharePoint 2010 heen en laten we zien op welke manier we de vraagstukken binnen een organisatie kunnen realiseren door inzet van ondersteunende technologie. Natuurlijk grijp ik ook weer terug naar de gedragskant en de organisatorische impact van deze technologie.

Twee scenario's staan op de rol: "verbinden van kennis en mensen" (als 2.0 variant op kennismanagement en profielen) en "slim communiceren". Ik ga me er sterk voor maken om de sessie zo praktisch mogelijk te maken, niet alleen het waarom maar ook het HOE.
Het zijn kleine sessies (rond de 8 bezoekers) met een zeer hoog interactie gehalte. Alleen dan kom je tot de kern van de vernieuwingen ten opzichte van SharePoint Server 2007 of Portal Server 2003.

Schrijf je in via de LinkedIn events voor januari, februari en maart 2010.

Vind je deze vorm van introductie in SharePoint (en in het bijzonder de 2010 versie) interessant voor je eigen organisatie en kun je er niet bij zijn? Neem dan contact met me op, we kijken dan samen naar mogelijkheden voor een alternatieve sessie.
Ik heb er veel zin in en hoop dat onze klanten het verschil zien tussen features en oplossingen...

Check out Bas Krikke his weblog! http://baskrikke.blogspot.com/

Getting Started with the Microsoft Office Live Meeting Client for Microsoft Office Communications Server 2007 R2

File Name:
Live_Meeting_2007_Server_R2_Getting_Started_Guide.doc

Version:
1.1

Date Published:
12/3/2009

Language:
English

Download Size:
754 KB

Tuesday, December 1, 2009

Microsoft Office Communications Server 2007 R2 Documentation version 1.2 (updated)

Version:
1.2

Date Published:
12/1/2009

Language:
English

Download Size:
16 KB - 118.3 MB*

DOWNLOAD