Thursday, June 24, 2010

Latest UC tracks and info

Cool this is a great source about the latest UC information presented on TechEd 2010 about for example Communications Server ‘14’. Rocks!

image This track covers the Microsoft Unified Communications platform and technologies, including Microsoft® Exchange Server, Microsoft® Office Communications Server, Microsoft Office LiveMeeting and Microsoft® Exchange Online. Here you can learn how you can streamline your organization’s communications, build presence aware applications,                roll out an on-premise, hosted (or combination thereof) messaging and collaboration system, and much more!

Tech Ed Online: here

Source: Tech Ed Online website.

Monday, June 21, 2010

Voice news! May/June 2010

Learn More About New Features in Communications Server “14”

 
Download the following presentations and RFP Toolkit, and then listen in on a (pre-recorded) LiveMeeting with product managers BJ Haberkorn and Jamie Stark, to learn more about Communications Server “14” capabilities and industry reaction from VoiceCon 2010.
  • What’s New in Communications Server “14” Voice
  • Communications Server “14” First Look
  • Audio Session with BJ Haberkorn and Jamie Stark
  • Unified Communications RFP Toolkit

A complete call recording solution for Microsoft® Office Communications Server 2007 R2 and 2010. Live-PA is offering Microsoft Voice Specialists a FREE five user license for a trial. For more information click here LIVE-PA.

New Devices “Optimized for” Microsoft Office Communicator

Two new Plantronics headsets Optimized for Microsoft Office Communicator 2007 R2 and new information about the new IP phones available at product launch of Communications Server “14” from Polycom and Aastra. View TechNet for the full list of qualified devices, and product support.

Product

Description

Plantronics Savi 430, W430-M

The new Savi 430 is a wireless headset system for laptop-centric professionals using PC softphones and multimedia. The hands-free functionality increases productivity by enabling users to move freely around the office. The Savi 430 is the first portable PC-based wireless headset system that incorporates DECT™ technology for unsurpassed, enterprise-grade audio quality, even in dense working environments.

Plantronics Blackwire 420, C420-M

The new Blackwire 420 stereo headset provides crystal clear wideband PC audio no matter where work happens. Portable and easily stowable (carrying case included), the headset provides integrated answer/end/mute/volume control, and a noise-canceling microphone. The unique dynamic EQ feature optimizes voice quality when on calls and automatically adjusts EQ settings for high-quality music playback.

New SIP Trunking Partners

The latest vendors whose SIP Trunking solutions have qualified under UC OIP. For more information and to see the complete list of qualified SIP Trunking services, click here.

Carrier

Service Name

Office Communications Server 2007 R2

Office Communications Online (BPOS-D) Ver 10.1

AT&T

AT&T IP Flexible Reach Service

x

x

IP Directions

OCS Telephony Services

x

 

Source: Voice Specialized Partner Sales and Technical Resources: May/June 2010

Wednesday, June 16, 2010

CS’14’ Feature Set (Communication Server ‘14’)

Article: published in (Dutch) about the feature set in CS14, tags: #ucoms #cs14

image De afgelopen weken gaat het in UC land eigenlijk nog maar om 1 ding. Dat is Communication Server “14”. Het nieuwe communicatie platform produkt van Microsoft. Nu VoiceCon en TechEd achter de rug zijn gaat er een wereld voor ons open die voorheen gesloten moest blijven (ivm NDA). Zoals in eerdere berichten duidelijk aangegeven is die NDA nu minder zwaar en kunnen we over features gaan praten. Mijn favoriete onderdeel persoonlijk. Blijf techneut tenslotte. In deze blogpost een kort kijkje in de wereld van de nieuwe versie Communication Server ‘14’. Ter info: De officiele naam is dit nog niet.

Een korte wrap up:

  • Er zal met CS14 nog maar 1 client actief zijn op je werkplek. Clients zoals Live Meeting zijn nu geintegreerd met Communicator ‘14’. Dat is goed nieuws en zorgt ook voor een kleinere installbase + beheer. Een prachtige stap vooruit.
  • image Mensen buiten je organisatie of binnen je organisatie die geen rich client (Communicator ‘14’) hebben geinstalleerd kunnen gebruik maken van een nieuwe silverlight (4) client om middels web conferencing deel te nemen. Een automatische check zal plaatsvinden als je klikt op “Join the Conference” of dat je de rich OC client hebt geinstalleerd. Zoniet dan gaat die direct naar de SL-variant. De SL-variant is altijd anoniem en een stuk makkelijker voor mensen die buiten je organisatie moet verbinden.
  • Niet langer NDA meer: maar Microsoft gaat audio en video ondersteunen via een federation channel met Windows Live (Wave 4)! Zie het als een communicator to communicator call die gratis over je netwerk kan. Zo kan dat ook met je vrouw die thuis is aangelogd met haar live account en de beschikking heeft over een certified headset/webcam. Enorme kostenbesparingen!
  • CS14 is zo ontworpen dat het overweg kan met een on-premise architectuur maar ook met een cloud architectuur. Volledig seamless.

image

  • Ondersteuning voor virtualisatie op alle CS14 rollen. Check altijd goed de requirements in de Virtualization Guide (er zijn wat uitzonderingen/combinaties).
  • We hebben eerder gesproken over CAC (Call Admission Control) als toevoeging daarop hebben we nu ondersteuning voor Media Bypass –hiermee kun je direct interacteren met een directe SIP trunk naar IP-PBX zonder eerst langs de Mediation Server te moeten. 
  • In de huidige versie van OCS (OCS 2007 R2) kun je maar 1 SIP Gateway aansluiten per Mediation Server. In CS14 is die beperking opgeheven. Je kunt nu meerdere SIP Gateways aansluiten op 1 Mediation Server.
  • De oude presence icoontjes verdwijnen en hiervoor komen vierkantjes terug. Zie hieronder een voorbeeld hiervan. Zie ook de nieuwe iconen (inclusief foto) in de nieuwe Communciator ‘14’ client (rechts)

   image image  

Management:

  • De admin interface waarmee je CS14 gaat beheren is volledig herschreven en gebaseerd op SL4. De naam van het admin panel is geworden (Communication Server Control Panel) en kan gebruikt worden in combinatie met verschillende PowerShell cmdlets.
  • Er is ondersteuning voor RBAC (hetzelfde als in Exchange 2010)
  • Kopieren en plakken van oa Normalization Rules is mogelijk. Eenvoudig voor beheer. Daarnaast heb je een duidelijk overzicht van alle policies in je organisatie.

De nieuwe Central Management Store (CMS):

  • Er komt een centrale database waarin alle settings zijn opgeslagen van je totale farm. Deze is te vullen met de imageTopology Builder waarmee een omgeving volledig uitgedacht en “in elkaar geklikt” kan worden (ip configuratie/FQDN/etc). Vervolgens kun je deze XML file in de CMS uploaden en vervolgens een consistente deployment doen naar alle je serverrollen.
  • De CMS data zal middels een file transfer agent over HTTPS gepuliceerd worden naar alle servers in de topology (read only copy)
  • Er komen nieuwe tools om jou als beheerder te gaan helpen met de aanvraag en koppeling van certificaten. Dat is goed nieuws omdat dit een blijvend pijnpunt is voor klanten.
  • Je kunt nu een server in maintenance mode zetten waardoor je eenvoudig en rustig onderhoud kan plegen op de software of hardware laag op je CS14 server.
  • Nieuwe PowerShell commando’s zijn beschikbaar om eigenlijk alles te doen wat je ook in de UI kan. En zelfs meer dan in de UI mogelijk is!
  • Meer en uitgebreidere support voor role collocation. Het kunnen installeren van meerdere CS14 rollen op 1 fysieke (virtuele) machine in je topology. Denk aan CWA en Mediation die nu gewoon op een FE geinstalleerd kunnen worden.

Een prachtige lijst met nieuwe features en design changes. Ik kan niet anders zeggen dat Microsoft juiste stappen zet in een toch lastige wereld (OS<>Voice). Wij blijven aangehaakt! Wil je meer weten over CS14 dan geef ik gratis twee trainingen bij het bedrijf waar ik werk (e-office). Workshop:

image In de workshop ‘Unified Now with Unified Communications’ brengen wij u op de hoogte van de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van het communicatieplatform Microsoft Communications Server 2010. Deze vernieuwde technologie van Microsoft wordt pas tweede helft 2010 gelanceerd. U kunt uzelf nu al op de hoogte brengen van de nieuwste functionaliteiten en toepassingen van Microsoft Communications Server 2010. Daarnaast laten wij u zien hoe maatwerk componenten, zoals de e-office webchat oplossing, uw communicatieplatform nog efficiĆ«nter maakt.

datum: 6 juli/ 31 augustus 2010
tijd: 09.00 uur – 13.00 uur
level:
****
prijs: gratis sessie

MEER INFORMATIE IS HIER TE VINDEN

Additionele Informatie:

Monday, June 14, 2010

Part III: Call Admission Control

Article: published in (Dutch) about CAC in CS14, tags: #ucoms #cs14 #networking #communicationsserver #ocs2007r2 #ucimage

In het vorige artikel bespraken we oa over de verschillende situaties waarin jij als eindgebruiker kunt komen bij een slecht functionerende internet lijn, PSTN lijn of WAN link. Nog voor je aan de slag gaat met CS14 moet je de basis principes van oa CAC goed beheersen. De CAC service wordt namelijk volledig geadministeeerd via de Bandwidth Policy Service (BPS). De (BPS) wordt standaard als onderdeel van iedere pool (mee)geinstalleerd. Daarmee ook functionaliteiten hebbende van hoge beschikbaarheid etc. De (BPS) is een operationeel over meerdere pools heen binnen een organisatie. Hij zorgt oa voor integriteit tussen de pools maar ook voor de ingestelde bandbreedte instellingen. De (BPS) is in te stellen via PowerShell of het Communications Server Control Panel (beide nieuwe features in CS14!)

Voordat je CAC kan gaan inrichten is het belangrijk om op de hoogte te zijn van veschillende terminologieen, network regionen, netwerk sites en netwerk links. Allemaal basisonderdelen voor een goed werkende CAC binnen jou organisatie.

  • Network regions bestaat uit meerdere network sites. Een network region representeert eigenlijk een network hub of een backbone. Network regions kunnen op elkaar aangesloten zijn middels een WAN connectie.
  • Network sites legt locaties vast in een network region. Een network site representeert een fysieke lokatie die valt onder een organisatie (denk hierbij aan een branch office of regionaal kantoor).
  • Network links Dit is eigenlijk de WAN link die de netwerk regions bij elkaar brengt.

Om CAC goed in te richten doorloop dan altijd eerst de volgende lijst met onderdelen.

  • indentificeer welke netwerk regionen je hebt binnen je organisatie?
  • indentificeer welke netwerk sites je hebt binnen je organisatie?
  • indentificeer welke IP subnet er gekoppeld is per netwerk site
  • indentificeer welke netwerk links je hebt binnen je organisatie (ook de netwerk regionen die op elkaar aansloten zijn)
  • Voor elke netwerk link check: maximale bandbreedte, bepaal je capaciteit kijkende naar CAC Policy)
  • indentificeer de netwerk route die je hebt binnen je organisatie?

image Voor een hoop organities waarin jullie zitten is deze informatie veelal wel beschikbaar. Ook vaak genoeg is deze informatie niet volledig en dient deze aangevuld te worden. Nog sterker up to date gehouden te worden. Een constant zicht op de werking maar ook de configuratie is key. Als je eenmaal op het punt bent aanbeland  dat alle informatie voor handen is dan kun je starten met een planning. Dit zal uiteindelijk de configuratie worden van CAC. Hoe ga je om met audio/video prioritization etc.

Call admission control policy kun je de volgende informatie vastleggen:

  • Maximale totale bandbreedte voor for audio
  • Maximale totale bandbreedte voor for video
  • Maximale totale bandbreedte voor for audio per sessie
  • Maximale totale bandbreedte voor for video per sessie

De codec die je gebruikt heeft invloed op de bandbreedte. Bekijk daarom altijd eerst welke codec het beste aansluiten of de business. Neem vervolgens een aantal key users vanuit de business in de hand om alles uitvoerig te testen. CAC is alleen zichtbaar voor de Communicator “14” client. Alleen deze client kan deze policy verwerken en communicatie aanpassen op de bedrijfspolicies.

image Veel plezier met de implementatie van CAC maar zeker ook CS14. Het is een prachtig produkt! Wil je graag meer weten dan geef ik in de zomerperiode (2010) twee gratis kennissessies. Schrijf je nu in nu het nog kan.

Saturday, June 12, 2010

Part II: Call Admission Control

Article: published in (Dutch) about CAC in CS14, tags: #ucoms #cs14 #networking #communicationsserver #ocs2007r2 #uc

Community leden! Waarin we vorige keer spraken over wat is CAC gaan we vandaag verder met “hoe werkt CAC”? Nogmaals even kort de uitleg wat CAC precies is. (link hier) Dit is goed voor de beeldvorming.

Part II. Hoe werkt CAC?

Wanneer er zich veel verkeer op uw netwerk begeeft zal CAC ingrijpen als dat nodig is. Hierbij routeert CS14 het gesprek door PSTN of zal er een offload plaatsvinden van het media “deel” en zal zijn weg vervolgens afleggen over het publieke internet. U zult begrijpen dat dit een enorm flexibele manier is om gesprekken te borgen maar ook te routeren zonder te mislukken. CAC zal altijd eerst het gesprek proberen te routeren via de CS14 Edge en als dit niet lukt dan via uw PSTN netwerk.

Figuur 1. Het onderstaande plaatje beschrijft het volgende scenario en het proces waarin Paul (vanuit Site B) belt met Bob (naar Site A) over een tussenliggende WAN link.

image

  • 1. Paul zet een gesprek op met Bob;
  • 2. Bob zijn Communicator “14” krijgt een gespreksnotificatie;
  • 3. Bob zijn Communicator checkt de CAC policy om te checken of het gesprek goed opgezet kan worden;
  • 4. Bob accepteert het gesprek;
  • 5a. Het gesprek is nu opgezet waarbij het audio kanaal nu actief is over de WAN link.

Figuur 2. Het onderstaande plaatje beschrijft het volgende scenario en het proces waarin Paul (vanuit Site B) belt met Bob (naar Site A) over een tussenliggende Internet link (via CS Edge “14”).

image

  • 1. Paul zet een gesprek op met Bob;
  • 2. Bob zijn Communicator “14” krijgt een gespreksnotificatie;
  • 3. Bob zijn Communicator checkt de CAC policy om te checken of het gesprek goed opgezet kan worden;
  • 4. Bob wil het gesprek accepteren maar wordt niet toegestaan door de CAC policy over de WAN link;
  • 5b. Het gesprek wordt aangenomen en het audio kanaal (offloading) zal zijn doorgang vinden over de internet link via de (CS Edge “14” servers).

Figuur 3. Het onderstaande plaatje beschrijft het volgende scenario en het proces waarin Paul (vanuit Site B) belt met Bob (naar Site A) over een tussenliggende PSTN link (niet via CS Edge “14”).

image

  • 1. Paul zet een gesprek op met Bob;
  • 2. Bob zijn Communicator “14” krijgt een gespreksnotificatie;
  • 3. Bob zijn Communicator checkt de CAC policy om te checken of het gesprek goed opgezet kan worden;
  • 4. Bob wil het gesprek accepteren maar wordt niet toegestaan door de CAC policy over de WAN link;
  • 5b. Het gesprek kan geen doorgang vinden over de internet link (CS Edge “14);
  • 5c. Het gesprek wordt aangenomen en het audio kanaal zal zijn doorgang vinden over de PSTN link via de (niet via CS Edge “14” servers);
  • 6c. Het gesprek wordt gezonden over de PSTN link.

In het volgende artikel zullen we verder ingaan op CAC en waar je rekening mee dient te houden als je het design maakt van een CS14 omgeving. Stay tuned!

Dit is nog steeds de lijst met linkjes die je moet hebben gezien! Veel plezier met lezen.

Thursday, June 10, 2010

Part I: Call Admission Control

Article: published in (Dutch) about CAC in CS14, tags: #ucoms #cs14 #networking #communicationsserver #ocs2007r2 #uc

Community leden! Wat is het toch onrustig in het land van Unified Communications. Kort geleden was de VoiceCon en nu recentelijk imageook nog eens TechEd 2010. Allemaal grote evenementen met daarbij ook groot nieuws. Als ik voor de UC community bij e-office mag spreken dan waren we met name gespannen voor al het nieuws omtrent Microsoft Communications Server “14”. Microsoft Communications Server “14” (CS14) is de opvolger van Microsoft Office Communications Server 2007 R2.

Het meest positieve nieuws is nog wel dat wij u nu officieel mogen gaan informeren over al het nieuws wat gaat komen. Zoals in technische termen: de NDA (Non Disclosure Agreement) is lifted. Dit geeft ons als Unified Communications imageexperts de vrijheid om over CS14 te spreken met klanten maar ook met mensen binnen onze community. Goed om te zien is dat wij de afgelopen weken zijn gegroeid met onze community. Een community die initieel startte met een paar mensen is nu al een hele community geworden met ruim 200 (actieve) leden. Ook in Q3 dit jaar hebben we weer een Unified Communications Virtual User Group meeting! Hiervoor zijn overigens nog steeds plaatsen vrij. Schrijf je dus snel in.

In dit artikel willen we graag in het bijzonder gaan inzoemen op Call Admission Control (CAC). Als we kijken naar organisaties zoals wij die veel tegenkomen is er altijd wel een discussie over bandbreedte gebruik als we spreken over VoIP en Audio/Video Conferencing over het bestaande IP netwerk.

Vragen zoals, kunnen wij deze functionaliteit wel aanbieden aan onze gebruikers? Kunnen we dit wel met de gewenste kwaliteit? Hoe zal mijn bestaande imageinfrastructuur hierop reageren? Is mijn netwerk wel “breed” genoeg? Allemaal serieuze vragen die ook wij dikmaals binnen onze e-office UC community bespreken. Eigenlijk is het heel simpel. Het is terecht dat u zich hierover zorgen maakt. Zeker met de middelen die momenteel op de markt zijn kan en blijft dit een punt van discussie. Wij denken echter wel dat software en in het bijzonder communicatie software (oa CS14) steeds meer rekening gaat houden met deze onderwerpen.

Je kunt geen goed gefundeerd alles in-1 audio en video conferentie systeem neerzetten zonder hier goed over na te denken. Ook het zomaar upgraden van uw interne netwerkcomponenten is vaak tijdrovend en kostbaar. Zoals eerder vermeld gaat CAC u hierbij faciliteren. En hierin met name het gebruik van CAC in uw bestaande infrastructuur. 

In een reeks van publicaties zullen wij uw gaan informeren over CAC. Hieronder een overzicht en een verdeling in verschillende onderwerpen.

  • Part I. Wat is CAC en waarvoor kan ik het inzetten?
  • Part II. Hoe werkt CAC?
  • Part III. Waar moet je aan denken bij het design van een CS14 omgeving?

Wat is CAC en waarvoor kan ik het inzetten?

Call Admission Control (CAC) is een manier om je netwerkbandbreedte optimaal te gebruiken zonder consessies te doen als we praten over beschikbaarheid en kwaliteit. Met CAC in CS14 is het dus mogelijk om specifiek VoIP en/of Video verkeer over verschillende routes door uw netwerk te routeren. Of dit nu over uw bestaande netwerk is of via het internet of zelfs via PSTN. Hierbij is de client (Microsoft Communicator “14”) het eindstation van dit verkeer. Het geeft de IT professionals of architect de controle over zijn of haar netwerkverkeer. Je zou dus eigenlijk wel kunnen zeggen CAC beschermd je netwerk tegen onvoorspelbare pieken.

In het volgende artikel zullen we verder ingaan op CAC en met name hoe CAC omgaat in situaties waarbij bandbreedte even niet toereikend is. Stay tuned!

Hieronder trouwens een lijst met interessante weetjes:

Monday, June 7, 2010

New Plantronics Savi 430 Wireless Headset Delivers Brilliant Voice Quality and Extended Mobility for Unified Communications

Integration with Applications from Avaya, Cisco, IBM, Microsoft, Shoretel and Skype

Provides Advanced Calling Features and Easy Set-Up

SANTA CRUZ, Calif. – June 7, 2010 – Plantronics, Inc. (NYSE: PLT) today expanded its award-winning Unified Communication product portfolio with the Plantronics Savi 430®, the industry’s first wireless PC headset with a DECT™ USB adapter. The Plantronics Savi 430 provides on-campus professionals with unmatched wideband audio quality for clear, natural sounding voice conversations on the PC and greater range through the use of DECT wireless technology.

The Plantronics Savi 430 helps IT departments enhance user experiences by delivering full call control functions, such as remote call answer/end, for UC applications from partners such as Avaya, Cisco, IBM, Microsoft and Skype. It provides easy set-up with these applications, so IT departments won’t be burdened by support requests.

Landline Audio Quality with Bluetooth® Portability

Designed for professionals who travel frequently within a corporate campus, the Plantronics Savi 430 is ideal for those who use laptops or netbooks for voice, video and data communications. Its lightweight, noise-cancelling headset and DECT USB adapter provide brilliant audio and up to 300 feet of range. DECT is a voice-dedicated frequency that is not compromised by interference from other wireless devices or Wi-Fi. The dedicated bandwidth also ensures density issues do not impact audio quality.

“With the Savi 430, users can feel confident that their voice is being delivered clearly and naturally, whether they are on a Skype call or WebEx meeting,” said Elizabeth Bastiaanse Hamren, vice president of Product Marketing at Plantronics. “And the one-step setup and advanced calling features on the headset make PC-based communications a more intuitive, familiar experience.”

The DECT USB adapter has180-degree articulation and folds neatly for portability as users carry their laptop from building to building. The over-the-ear wearing style provides all-day comfort. Adaptive power usage ensures extended talk time and users can conference in as many as three additional Savi headsets on a call.

Plantronics Savi 430 supports softphones from partners including Avaya, Cisco, IBM, Microsoft, Shoretel and Skype. For more information and a complete list, visit www.plantronics.com/software.

Pricing and Availability

The Plantronics Savi 430 is currently available through authorized Plantronics resellers and www.plantronics.com and has an MSRP of $279.95. For information on becoming an authorized Plantronics reseller, visit www.plantronics.com/partners.

Visit Plantronics Unified Communications for more information about UC-ready products.

UC news and perspectives can be found at the Plantronics Unified Communications Blog

About Plantronics

Plantronics is a world leader in personal audio communications for professionals and consumers. From unified communication solutions to Bluetooth headsets, Plantronics delivers unparalleled audio experiences and quality that reflect our nearly 50 years of innovation and customer commitment. Plantronics is used by every company in the Fortune 100 and is the headset of choice for air traffic control, 911 dispatch and the New York Stock Exchange. For more information, please visit www.plantronics.com or call (800) 544-4660.

Thursday, June 3, 2010

AvePoint, SP2010, e-office

PRESS RELEASE

AvePoint has recently partnered with e-office. As a result of the partnership, e-office is now an authorised reseller of AvePoint technologies, and both companies will collaborate extensively to integrate their complementary product offerings and services for customers throughout Western Europe.

"We are very excited to partner with e-office", said Ron Miles, AvePoint's Director of EMEA Sales. "e-office is a top-flight consultancy with a proven track record of delivering successful SharePoint deployments for its customers. Organisations are increasingly utilising SharePoint throughout the Netherlands as their mission-critical information management platform, and have a vital need for the infrastructure management solutions AvePoint provides. As a result of this partnership, they now have a dedicated partner with a comprehensive understanding of SharePoint best practices and AvePoint's solutions."

AvePoint's award-winning DocAve Software Platform is a comprehensive infrastructure management and protection solution for Microsoft SharePoint Products and Technologies. With a unified, browser-based user interface and a fully distributed architecture, DocAve offers more than 25 independently deployable modules for SharePoint data protection, administration, compliance, migration, reporting and storage optimisation.

e-office, founded in 1991 with headquarters in Houten, Netherlands, specialises in creating an optimal environment for digital professionals. The consultancy implements the latest IBM, Microsoft, Google and mobile technologies to help support the organizational and behavioral change needed to improve work processes. e-office advises organisations on how they can use technology to improve cooperation and work more efficiently, regardless of the time or place.

"More and more companies see the potential of SharePoint as an information management platform", said Johan Eweg, Partner Manager at e-office. "The functionality in SharePoint 2010 compared with previous versions is much more social and more extended, so that professionals can optimise collaboration in projects and documents. As a SharePoint expert, we are always looking for the right solutions that add value to our services. With AvePoint's solutions, we are able to support the customer's migration to SharePoint in a quick and easy way."

To learn more about this partnership, or about the products and services offered by AvePoint and e-office, please visit AvePoint at www.avepoint.co.uk and e-office at www.e-office.com