Monday, March 29, 2010

BoxedUC Appliance – Part I

As you probably know me I’m a internet warrior while searching the internet for nice “Unified Communications” solutions. Find some nice stuff over here “BoxedUC”. BoxedUC is an “appliance as a service” solution in which is deployed a complete UC environment with a core technology based on Microsoft products for Unified Communications: Exchange 2010, OCS R2, Sharepoint 2010 plus integrated servers for telephony integration, mobile office and a strategic self-administration console.

clip_image002

boxedUC is the first product of fabbricadigitale of the “boxedSeries” (next product will be announced in may 2010, stay tuned!).

The key technical points of boxedUC are:

  • Virtualized Microsoft Hyper-V environment running up to 15 virtual hosts
  • Exchange 2010
  • Full “OCS R2” (intranet, internet, federation, …)
  • Sharepoint 2010 portal
  • Integrated Self-Administration tool
  • BlackBerry Enterprise Server
  • Local gateway for voice integration (ex.SIP)
  • Active Directory
  • Local firewall
  • Local monitoring tool
  • High availability appliance
  • External audio gateway for voice integration
  • External backup appliance

boxedUC is running on last-generation powerful “R series” Dell servers which guarantee the best performances, availability and support for the hardware.

The possible configurations of boxedUC (different hw and different sw modules) has been tested through stress-generation softwares in order to guarantee that the system could provide high-performances and could not affect the quality of services (especially audio/video).

The Self-Administration and provisioning tool is a unique feature of boxedUC completely developed by fabbricadigitale for the management of the appliance. The software, developed in .NET, works directly through PowerShell services with Active Directory, Exchange and OCS and allows the administrator of the customer to manage smartly day-by-day operations such as the creation of pre-profiled mailboxes, activation of access protocols, activation of OCS users providing meanwhile basic statistic information about the environment.

clip_image004

boxedUC has a model in which the provider manages completely the system from a remote structure and in this way the customer cannot access in any way to the systems as administrator or power user to prevent any problem and to permit the provider to guarantee a service level.

The installation (less than 2 hours to be up and running), after the plug operations for power and network, is done through a local web console, installed on the basic Windows 2008 operating system which permits to set-up the IPs to switch on and make visible the virtual hosts to the public internet; contextually the provider staff sets-up a VPN allowing to access securely the system and finish the set-up (DNS, etc).

From this moment, the system management is completely in charge of fabbricadigitale which will:

  • Monitor H24x365 the system (host, virtual hosts, services)
  • Patch the system (WSUS distribution of pre-tested patches)
  • Tune services if needed
  • - …

Finally the customer could access to a specialistic support desk, available via phone or e-mail, to fix problems or follow any issue regarding the system.

In the next articles we will go deeper to all technical aspects, from security to scalability, meanwhile please check www.boxeduc.com

Thursday, March 25, 2010

Unified Communications in 2010 (UC Community)

Language (Dutch) for translation see Bing Translator on http://www.microsofttranslator.com/

Wat een nieuws deze week over Unified Communications! Dit jaar was de plek om al dat moois te vertellen VoiceCon in Orlando. Naast nog vele andere technologie partners stond Microsoft ook dit jaar weer op VoiceCon. Dit jaar helemaal in het teken van Unified Communications en Office Communications Server “14”. 14 is de codenaam voor het product wat tweede helft dit jaar verwacht wordt.

Wat kunnen we van dit product verwachten ten opzichte van eerdere productreleases? Antwoord: een stabiel software platform die de capaciteit in zich heeft om PABX’en uit te faseren, om samen te werken naast bestaande PABX’en, Call Administration Control functionaliteit, het slim kunnen routeren van Audio en Video aan de hand van de meest geschikte route over bijvoorbeeld een WAN.

Het zal een product worden dat nog meer de status krijgt van een communicatie platform. Een platform met uitstekende integratiemogelijkheden in bijvoorbeeld Exchange Server 2010, SharePoint 2010 en nog veel meer. Zoeken naar kennis vanuit Office Communicator “14” in SharePoint 2010, het vinden van iemand zijn beschikbaarheidsinformatie,  gekoppeld aan  vervolgens iemand zijn fysieke locatie. Multiple Points of Presence (MPOP) waarmee we op meerdere devices tegelijk ingelogd kunnen zijn en OCS de beste en het meest actieve device gebruikt voor communicatielijnen naar u toe.

Waar we een aantal jaren geleden nog een traditionele werkplek zagen met een oude draaitelefoon is dit nu veranderd is een mobiele werkplek die we “flex” noemen. We willen waar dan ook ter wereld kunnen communiceren met een druk op de knop met eigenlijk ieder device met dezeflde herkenbare interface als op de normale werkplek. We willen ook maximaal op kosten besparen en nog beter kijken hoe we onze processen kunnen verbeteren. Hoe we communicatielijnen korter kunnen maken zonder verlies van kwaliteit in de dienstverlening. Dit alles het liefst virtueel of uit de cloud.

Wist u dat Office Communications Server 2007 door 70 procent van de Top 100 Fortune bedrijven wordt gebruikt? Wat brengt Office Communications Server “14” ons de komende jaren? Ik geloof dat het een immense verandering zal zijn in de manier van hoe wij omgaan met communicatie. We zullen gemakkelijker en sneller informatie vinden, informatie gemakkelijker kunnen relateren aan auteurs en vervolgens auteurs en documenten taggen en beoordelen.

Wij, de UC community van e-office, volgen deze activiteiten op de voet en staan dan ook al enkele jaren bekend als Voice Specialist binnen het Unified Communications platform in Nederland. Unified Communications is een van onze innovatiepilaren binnen e-office. Vanaf 1 april heeft e-office een nieuwe organisatievorm waarin specialisten samenwerken binnen een bepaalde community, zoals de UC community. Deze UC community houdt zich bezig met alle zaken die spelen omtrent Unified Communications over al haar assen heen.

Om een beeld te geven bij alle nieuwe functionaliteiten die gaan komen hierbij een kort overzicht.

  • Integratie van OCS “14” en Microsoft Exchange Server 2010 Unified Messaging. Voicemail preview komt er in deze versie bij. Wat voor voordeel heeft dat voor u als eindgebruiker? U krijgt een telefoongesprek binnen in uw Office Communicator “14” client en dat telefoongesprek wordt doorgeschakeld naar uw voicemail in Exchange Server 2010.  Niet alleen de voicemail  wordt als muziek bestand aan uw email toegevoegd, maar ook de ingesproken boodschap wordt middels de ingebouwde Speech Engine vertaald naar tekst. U kunt nu dus zonder de voicemail af te luisteren lezen wat er is ingesproken. Dat is geweldig en ook nog eens later doorzoekbaar. En dat ook nog in momenteel 6 verschillende talen! Middels de vernieuwde contactkaart “toast’ kan u eenvoudig terugbellen of e-mailen. Alle informatie over deze contactpersoon komt automatisch uit Exchange Server 2010 of bijvoorbeeld uit uw lokale adressenbestand.
  • Lokatie gebonden presence. In Office Communications Server “14” wordt een nieuw concept aan de produktlijn toegevoegd. De lokatie waar u met uw device bent aangemeld wordt automatisch opgeslagen in Office Communicator “14”. Hierdoor kunnen uw collega’s eenvoudig zien op welke verdieping u zich bevindt. Deze informatie is tegelijkertijd ook waardevol tijdens het bellen naar 112 en in Amerika E911. Zo heeft Microsoft tijdens VoiceCon al aangekondigd dat er momenteel twee 911 partners hun systemen klaar hebben gemaakt om aan te sluiten op OCS “14”.
  • Call Administration Control (CAC). De policy server voor audio en video als communicatiemechanisme. CAC zorgt ervoor dat het gesprek dat u wil opzetten altijd via de meest geschikte route over uw WAN heengaat. De beste kwaliteit (gemeten op de kwaliteit van de verbindingen) wordt gezocht. U ontvangt een duidelijke terugmelding in uw Office Communicator “14” client als netwerkverbindingen slecht zijn of als u slechte kwaliteit kunt verwachten. Denk bijvoorbeeld ook aan de goedkoopste route binnen uw netwerk naar bijvoorbeeld mobiele netwerken. Met Office Communications Server “14” heeft u daar straks zelf de controle over.
  • Branch Office Appliances (BOA’s) dit zijn zelfstandige nodes binnen uw infrastructuur die zorgen dat IM/Presence maar ook uw voicekanaal beschikbaar blijft in het geval van een disaster recovery. Deze BOA’s zijn uitermate geschikt voor op “branch offices” waar eigenlijk geen zware IT infrastructuur beschikbaar is. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de Open Interopability Program (OIP) site waarop alle vendoren en partners staan die deze technologie aanbieden.

Conclusie: U zult wel denken wat een hoop nieuwe technologie. Hoe moet ik dit passen in mijn specifieke businesscase? Wij helpen u graag bij het omzetten van uw businesscase in praktische behapbare stukken zodat u uw doelen kunt nastreven, gericht op technologie, uw organisatie en uw mensen.  Een nieuwe vorm van communitatie doet zijn intrede. Sluit uw ogen niet en wees objectief richting uw eigen bedrijfsprocessen en de daarmee gemoeide kosten. Veel communicatie succes! 

Wednesday, March 24, 2010

Partners announce solutions to complement Microsoft Communications Server “14”

Twitter: #ucoms #ocs #w14

Short wrap up of VoiceCon:

Many of our partners announced new solutions for Microsoft Communications Server “14” at VoiceCon Orlando this week, demonstrating both the maturity of our partner ecosystem and industry support for our Unified Communications vision.

Customers benefit from the investments and innovation of multiple partners in our open, horizontal ecosystem, and have the flexibility to select the partner products that best meet their specific communications solution needs. This includes industry standard servers, telephony gateways, and both IP Phone and USB endpoints.

More information see this blogpost: here (source)

Tuesday, March 23, 2010

Windows 2000, XP SP2 and Vista End of Life Support

Important dates to remember:

Windows 2000 Professional and Windows 2000 Server are approaching 10 years since their launch and both products will go out of support on July 13, 2010.

Windows XP was launched back in 2001. While support for the product will continue, Service Pack 2 will go out of support on July 13, 2010. From that date onwards, Microsoft will no longer support or provide free security updates for Windows XP SP2.  Please install the free Service Pack 3 for Windows XP to have the most secure and supported Windows XP platform.

Finally, Windows Vista with no Service Packs installed will end support on April 13 2010.  Please install the free Service Pack 2 for Windows Vista to have the most secure and supported Windows Vista platform.

Joachim Farla

VoiceCon: IP telephony survives WAN outages

Twitter: #uc #ocs #ucoms

Orlando, March 22, 2010. Ferrari electronic AG, a manufacturer of professional communications solutions and a Microsoft Gold Certified Partner, today presented the OfficeMaster Survivable Branch Appliance (SBA) at the VoiceCon event, being held from March 22 through 25 in Orlando. It is one of the first solutions to support the planned Microsoft Communications Server “14” and ensures that phones keep operating in branch offices even if the wide area network (WAN) fails. Until now, many companies have preferred to separate their IT and their telecommunications to prevent telephony being affected should the network go down. The OfficeMaster SBA switches over to ISDN if the IP connection to headquarters is interrupted, thus retaining all telephony functions.

More see the official press release here

Sunday, March 7, 2010

Sponsors upcoming UCVUG session (WIN prizes!)

More information about UCVUG check our our weblog and join us for the next meeting SESSION scheduled on Tue 4/6/2010 (6th of April 2010) UTC +01:00 Amsterdam. Join us now and subscribe yourself for FREE onhttp://ucvugnlq2.eventbrite.com

Join us now and win some nice prizes! Our main sponsors are:

Ferrari Electronic. With 20,000 customers and more than 2.5 million imageusers in Germany, Ferrari electronic has been regarded as a reliable supplier of professional communication solutions (unified communications) for 20 years now. Ferrari electronic wants to assist enterprises in business processes with its unified communication suite OfficeMaster. imageAim is to further improve the success on the market and generate measurably more revenue and profit.

Thanks to OfficeMaster, employees in enterprises and authorities can now manage the growing mass of information they face each day. Awarded the "Recommendation of the editorial staff" prize by the periodical PC Professionell, this communications solution is ready for immediate use, offering convenience without training overhead. Media disruptions in every day communications (e-mail, fax, SMS, voice mail, CTI and electronic signature) are things of the past.

1st prize: 1 x OfficeMaster 4BRI gateway (OCS and OCS R2 qualified and also usable as a full featured Fax/SMS-controller together with Ferrari’s optional server software), datasheet enclosed.

More information about Ferrari products please feel free to contact Ferrari at: http://www.ferrari-electronic.de/en/contact.html

Source: http://www.ferrari-electronic.de/en/company.html 

Plantronics, Inc. introduced the first lightweight communications imageheadset in 1962 and is today the world's leading designer, manufacturer and marketer of lightweight communications headset products. Plantronics headsets are widely used in many Fortune 500 corporations and have been featured in numerous films and high profile events, including the historic "One small step for man" transmission from the moon in 1969. Plantronics offers mobile headsets to address the cordless and mobile phone market, next-generation computer audio headset products for computer applications and corded and cordless headsets and systems for the office, small office/home office and contact centers.

2nd prize: 3 x UC Voyager PRO Bluetooth Headsetimage

More information about Plantronics products please feel free to contact Plantronics at: http://www.plantronics.com/europe_union/dut/contact.jsp

Source: http://www.plantronics.com/north_america/en_US/company/

We are still looking for additional sponsors for this virtual event. please contact me directly if you want to: Joachim Farla

Microsoft Office Communications Server 2007 R2 Design Guide

Hash: #ucoms #ocs
Quick Details

File Name:
MicrosoftOfficeCommunicationsServer2007R2DesignGuide.pdf

Version:
All

Date Published:
3/1/2010

Language:
English

Download Size:
4.7 MB

Estimated Download Time:
12 min 56K

Source: Microsoft Download

Thursday, March 4, 2010

The train is going on…. UCVUG Q2 session 2010

pic_new SESSION scheduled on Tue 4/6/2010 (6th of April 2010) UTC +01:00 Amsterdam. Join us now and subscribe yourself for FREE on http://ucvugnlq2.eventbrite.com

 

Welcome:

Yes! After a great Q1 meeting with interesting speakers like Matthijs Hoekstra (Microsoft) and John de Breij (Mitel) we continue our journey with a new scheduled session UCVUG Q2 #ucvug_nl ! It’s all about Wave 14 and the new version of Office Communications Server (W14) #ocs. Still one month remaining and TechDays will start! More information can be found here. If you can’t make it to TechDays we will have a great offering for you at UCVUG! This time we only have English speakers so everybody is welcome to join. Joachim Farla (founder and owner of ucvug.nl)

Introduction:

So I’m proudly to present the upcoming speakers on UCVUG:

Session 1: Ilse Van Criekinge Presented in English. More information see link session (Francois Doremieux)

image Ilse Van Criekinge has recently joined Microsoft as a Technology Advisor – Microsoft Unified Communications. Before that she worked as an ICT Trainer and Consultant for Global Knowledge. Being an MCT, she has offered several companies guidance in their Exchange and MOM deployments, as well as auditing the disaster recovery capabilities in their mail environment. Ilse has held the Exchange MVP award for three years since April 2007. You can follow her experiences at http://blogs.technet.com/ilvancri.

Session 2: Mike Stacy (OCS MVP) talking about Polycom and their UC offering. Presented in English.

  • Quick overview on the products involved in the Microsoft solution
  • Review of the current and near term (April release) Microsoft integration
  • Demo

image Mike Stacy is a Microsoft Solutions Architect for Polycom and Microsoft OCS MVP.  Before joining Polycom in January, Mike was responsible for designing and deploying Microsoft-based unified communications solutions for enterprise customers as large as 160,000 users.  Mike is also a former Microsoft employee, where he worked as a Premier Field Engineer and later as a Unified Communications TSP out of the New York City office.

We are still looking for a sponsor for this event. Any suggestions are welcome. Please contact me directly if you have suggestions. The event is hosted by e-office (e-office.com / e_office.com on twitter).

Monday, March 1, 2010

Altijd en overal snel klantcontact zonder drempels

Het is best even wennen voor sommige werkgevers en werknemers: #uc #ucoms #ocs #webchat

<DUTCH article> English article will be here in two weeks. For the dutch readers already available! 

Auteur: Bas Krikke en Joachim Farla [MVP]

de vrijheid om vanuit huis of waar dan ook te kunnen werken. En het gaat niet eens zozeer over de die vrijheid zelf maar over de bereikbaarheid. Kan een medewerker die thuis aan het werk is goed blijven communiceren met collega’s en klanten? Natuurlijk, een mailtje is zo verstuurd, maar het is maar afwachten of en wanneer er een reactie komt. Die a-synchroniciteit van e-mail kan dan hinderlijk worden. Collega’s willen direct een antwoord. Om over de klant maar te zwijgen….

Er is inmiddels al een indrukwekkend pallet aan moderne communicatiemiddelen beschikbaar naast de vertrouwde telefoon op het bureau: mobieltjes, voice-mail, skype, e-mail, chat en virtuele vergaderingen met webcams. Sinds kort zijn daar ook LinkedIn, Twitter en Facebook aan toegevoegd als social software oplossingen. Maar daarmee is nog steeds niet gezegd dat we ook daadwerkelijk beter bereikbaar worden. Sterker nog, we dreigen in de overvloed van al die kanalen te verdrinken. Terwijl we toch graag bereikbaar willen zijn. Met de opmars van het nieuwe werken stellen werkgevers op dat punt zelfs eisen aan hun personeel. ‘Je hoeft niet altijd op de zaak te zijn maar ik (en de klant!) willen je wel op elk moment direct kunnen bereiken, waar je ook bent!’ En daar is wel iets voor te zeggen…

Unified Communications

De oplossing ligt in Unified Communications. Een onderwerp waarover we bij e-office al eerder hebben geschreven (kijk op www.kennisportal.nl). Met Unified Communications wordt getracht orde te scheppen in de communicatiechaos en middelen slim te integreren. Daar zijn al heel goede tools voor beschikbaar, bijvoorbeeld van Microsoft. Goede kans dat u het al in huis hebt maar dat het door uw ICT-manager om uiteenlopende redenen nog niet is geactiveerd.

Presence

Uitgangspunt voor een verbeterde communicatie is op de eerste plaats inzicht in de presence, de aanwezigheid van medewerkers. Dat betekent dat zij in hun agenda aangeven wanneer zij beschikbaar zijn voor directe communicatie. Dat lijkt wat vreemd maar juist in deze tijd geeft de agendadiscipline rust en structuur aan een werkdag. Het voorkomt dat de waan van de dag regeert. Collega’s begrijpen best dat u niet altijd bereikbaar bent maar stellen het op prijs te weten wanneer dat wel het geval is.

Wanneer medewerkers hun bereikbaarheid in de agenda goed aangeven, kunnen collega’s direct zien of iemand direct (of later) beschikbaar is voor een chatsessie, bijvoorbeeld om een vraag te stellen. Handig in deze tijd waarin kennismanagement steeds belangrijker wordt. Er zijn ongetwijfeld ook kennisdocumenten in de organisatie beschikbaar, maar de praktijk wijst uit dat die zelden antwoord geven op een specifieke vraag. Het gaat erom de auteur van het kennisdocument te vinden en daarmee direct contact te leggen. Pak dan de telefoon, zult u denken. Inderdaad, dat kan maar in deze tijd hechten mensen steeds meer aan communicatie zonder sociale introductie. MSN is niet voor niets zo populair. Bovendien kan met chat heel snel een derde of vierde persoon worden aangehaakt en interessante links verstuurd naar locaties op het intranet. Goedbeschouwd kan met chat meer dan met spraak! Hebt u meer nuance of toelichting nodig, dan is de telefoon altijd direct beschikbaar.

Ook met klanten

Als op bovenstaande wijze de communicatie wordt gestroomlijnd, kunnen interne communicatie en kennismanagement al flink worden verbeterd. Nog interessanter wordt het als deze chatfunctionaliteit voor uw klanten beschikbaar komt. MSN dus? Nee, daarvoor moeten u en uw klant zich eerst aanmelden, speciale software installeren en de applicatie voortdurend open hebben staan. Dat zijn forse drempels in het zakelijk verkeer. e-office heeft daarom OCS webchat ontwikkeld. Daarmee kunt u de interne chatfunctionaliteit van Microsoft Office Communciations Server 2007 uitbreiden naar uw klantenkring. Door een link te leggen naar de interne agenda’s van medewerkers kunnen klanten, zonder iets te hoeven installeren, via uw website zien of uw medewerkers (of afdelingen) bereikbaar zijn voor een chatsessie. Dat verlaagt de drempel om contact te zoeken natuurlijk aanzienlijk. Ideaal voor verkoopafdelingen en supportdesks van webwinkels. En uw medewerker hoeft helemaal niet eens op kantoor te zijn. Als hij toevallig in een hotel in New York zit maar wel keurig zijn presence heeft aangegeven kan hij met de klant in een chatsessie gaan. Overal ter wereld.

Als die klant op de website bij een medewerker (of afdeling) een tekst intoetst verschijnt bij die medewerker op het scherm een alert dat er contact wordt gezocht. Deze medewerker kan zelfs zien vanaf welke pagina op uw website dat gebeurt en weet dus meteen wat het onderwerp is. Ook is het mogelijk om voor een afdeling een groep aan de maken. Wanneer een klant dan bijvoorbeeld een vraag heeft over een product, kan hij contact leggen met de helpdesk door een chat te openen met een vraag aan de afdeling. De vraag zal uitkomen bij die groepsleden van de helpdesk die volgens hun agenda beschikbaar zijn. Op deze manier wordt de klant altijd op zijn wenken bediend. Precies wat tegenwoordig gevraagd wordt als het gaat om klanttevredenheid: direct en eenvoudig contact.

Echt transparant

Om te bewijzen dat het echt werkt hebben we bij e-office onze eigen website met deze functionaliteit verrijkt. Kijkt u maar eens op www.eoffice.com. U vindt mij onder ‘medewerkers’. Ik zie uw reactie op dit artikel graag tegemoet in de chat. Toch willen we ervoor waken te claimen dat techniek alleen de oplossing is. Naast agendadiscipline die we al noemden als belangrijke succesfactor, vereist deze aanpak een echt open cultuur. Die begint bij de directie. Die zal het voortouw moeten nemen en bereidheid tonen haar toegankelijkheid te vergroten voor collega’s en klanten, al was het maar een uur per dag. Medewerkers zullen het voorbeeld volgen. Dan wordt transparantie, waarop in deze tijd zo wordt aangedrongen, daadwerkelijk gerealiseerd! Zo verkort u de communicatielijnen in de organisatie, verbetert u kennismanagement en nog belangrijker: de relatie met uw klanten.

Kadertekst

Over Microsoft Office Communications Server

Microsoft Office Communications Server 2007 R2 (OCS) biedt robuuste functies voor chatberichten en aanwezigheidsstatus die real-time communicatie tussen personen in een organisatie mogelijk maakt door middel van tekst, spraak en video. Via de functie voor aanwezigheidsstatus kunnen gebruikers direct nagaan of een collega beschikbaar is voor een spoedoverleg of belangrijke beslissing. Daarna kunnen zij snel verbinding maken met behulp van een beveiligde en betrouwbare chatoplossing.

Met OCS Webchat van e-office kunt u de Presence & Chat functionaliteit van OCS ook inzetten voor bezoekers van uw website. Zonder software te hoeven installeren kunnen zij direct de beschikbaarheid van een medewerker of afdeling zien en direct een chatsessie openen. Webchat is daarmee een laagdrempelige en sterke toevoeging op uw bestaande Communications infrastructuur.